schrijf je in
Ik wil niks missen van Coolbrand.
wit vinkje checkbox Coolbrand
Top!
Je bent er bijna, nog even een kleine controle.

Houd je mailbox in de gaten. Pas nadat je de bevestigingsknop hebt aangeklikt, ontvang je onze nieuwsbrief.

OK
Oeps! Het lijkt erop dat je wat vergeten bent in te vullen.
Blog

We vinden onszelf belangrijker dan de klant.

Blog

We vinden onszelf belangrijker dan de klant.

witte pijl naar beneden Coolbrand
Ophouden met op je eigen eilandje zitten en jezelf belangrijk vinden. De klant is belangrijk.
Download hier je document
Download
Bedankt voor het downloaden.
Voor wat hoort wat.

Vul in en krijg direct je download link.

wit vinkje checkbox Coolbrand
Houd je mailbox in de gaten.
Je ontvangt direct je link naar de download.
Oeps! Het lijkt erop dat je wat vergeten bent in te vullen.
January 11, 2023

Top, je hebt als ondernemer een idee. Dat idee is dusdanig goed dat je bereid bent ervoor te gaan en erin te investeren. Wat doe je dan? Je gaat op zoek naar de mensen die jou kunnen helpen bij het goed in de markt te zetten van dat idee. Logisch.

Al snel wordt er een website gebouwd en de sociale kanalen ingericht. De verwachting is dan vaak dat het wel storm zal lopen. En dat kan. Maar meestal niet. In de meeste gevallen is de enige manier om een idee tot een succes te maken de inzet van allerlei soorten kanalen en media. Zoals het inzetten van tv en outdoor, een slimme online campagne... Allemaal met de bedoeling om de toekomstige klant op reis mee te nemen in de welbekende ‘see-think-do-care’ fuik.

De crux is dat het altijd zoeken is naar de juiste mix, waardoor je bereik optimaal wordt. Offline kan niet zonder online en andersom ook niet. Ze versterken elkaar. Ze hebben elkaar nodig. Online is super meetbaar en kan heel persoonlijk getarget zijn. Offline daarentegen is bijna niet te meten en vaak (een uitzondering daargelaten) op de massa gericht.

Massamedia geeft vaak de eerste zwengel aan het beoogde succes. Simpelweg omdat iedereen het ziet (of je het leuk vindt of niet) en het vaak een ideale branding tool is. Het heeft ook een niet onbelangrijk neurologisch bijeffect: je bent voor de massa een 'hele peer als merk’ als je een tv of outdoor campagne inzet voor je boodschap.

Maar het gaat verder dan dat. Alles gaat om communicatie, propositie en meer van die dingen. Eigenlijk het ‘waarom’ jouw product relevant is voor de klant. Dus eerst even dat stapje terug, het neerzetten van de basis. Dan de uitvoering. En daar worden vaak separate partijen voor benaderd. Daar is in de basis niks mis mee. Niet iedereen vindt het leuk om te analyseren of om na te denken over een probleem wat strategisch of creatief opgelost moet worden.

Daarom haal ik even een oud en vies woord van stal: geïntegreerd. Want dat is wat het altijd moet zijn. Nooit anders. Ook de samenwerking tussen die verschillende partijen, of ze nu intern zijn of verschillende externe bedrijven. En daar loopt het nogal eens spaak. Het (branding) bureau doet zijn ding, de webbouwer doet zijn ding en de online marketeer doet zijn ding. Allemaal lijken ze leading te willen zijn vanuit hun eigen expertise. It’s a bloody shame. Want de klant trekt aan het kortste eind.

Daarom moet het altijd geïntegreerd zijn. Anders faalt het idee. En falen alle betrokken partijen. Met als resultaat het Grote Wijzen naar elkaar en elkaars aanpak. Alle betrokkenen hebben consensus nodig en innige afstemming. Om de branding aan te zwengelen, om voor conversie te zorgen, om meters te maken. Daarom hebben alle partijen met elkaar van doen. Of het nu om branding of dikke sales gaat. Dus ophouden met op je eigen eilandje zitten en jezelf belangrijker vinden dan de ander. De klant is belangrijk.

Leuk om te delen