schrijf je in
Ik wil niks missen van Coolbrand.
wit vinkje checkbox Coolbrand
Top!
Je bent er bijna, nog even een kleine controle.

Houd je mailbox in de gaten. Pas nadat je de bevestigingsknop hebt aangeklikt, ontvang je onze nieuwsbrief.

OK
Oeps! Het lijkt erop dat je wat vergeten bent in te vullen.
Blog

Communicatiemiddelen maken geen merk.

Blog

Communicatiemiddelen maken geen merk.

witte pijl naar beneden Coolbrand
Kristallen, stenen en kralen oftewel dingetjes met heel veel kleuren
Download hier je document
Download
Bedankt voor het downloaden.
Voor wat hoort wat.

Vul in en krijg direct je download link.

wit vinkje checkbox Coolbrand
Houd je mailbox in de gaten.
Je ontvangt direct je link naar de download.
Oeps! Het lijkt erop dat je wat vergeten bent in te vullen.
15/10/2020

Op hun website vertellen bureaus graag dat ze aan SEO en SEA te doen, verstand hebben van online marketing, CMS, CRM, van-alles-en-nog-wat-optimalisatie, e-mail marketing en last but not least - want hipste vergaarbak van allemaal - van social media natuurlijk. En ben je een reclamebureau gespecialiseerd in retail, dan hebben we speciaal voor de op zoek zijnde retailer de omnichannel en het über-hippe post to channel. Want dat is blijkbaar wat de klant wil horen. Oh wacht, ik vergeet dat ze allemaal ook nog aan (merk)strategie, concept en positionering doen.

Met uitzondering van de laatste drie zijn het in principe loze kreten en alleen maar gericht op SEO. Met SEO is overigens niks mis, laat ik dat vooropstellen, want je wilt wel gevonden worden. Maar er wordt teveel gedacht vanuit de eigen business met trucjes en niet vanuit de klant. Het is niet meer dan snel business scoren op zoektermen.

In plaats van het merk, wordt het communicatiemiddel vooropgesteld

Je klant is namelijk in eerste instantie met al die communicatiemiddelen niet echt geholpen, omdat er niet meer gekeken wordt naar wat nu echt de vraag of doelstelling is. Het resultaat is vaak een diffuus en gefragmenteerd merk (en dito werk) omdat er niet vanuit een centrale merkgedachte wordt gewerkt, maar vanuit een ‘communicatiemiddel’. Daarmee stuur je een klant eigenlijk op de verkeerde manier aan. Resultaat? De klant loop uiteindelijk ontevreden weg, omdat het resultaat niet voldoet aan de verwachting. Het volgende bureau mag de schade proberen te herstellen met een ander communicatiemiddel. Je snapt het al, de klant is dan nog steeds niet geholpen.

Ja hee, roept er nu iemand die dit leest, er wordt toch ook steeds meer op communicatiemiddelen gebriefd. Klopt. Er wordt steeds meer op middelen gebriefd. De klanten van bureaus weten vaak nog beter dan de bureaus zelf met wat en waar ze hun doelgroep kunnen bereiken. En daar is niks mis mee. Die mix van communicatiemiddelen wordt geback-upt door veel inzicht en merk- en marktkennis over de klant van de klant. Maar zonder dat goede inzicht wordt het doel al snel zomaar een middel inzetten.

Dan maar als ‘middel’ de laatste trend in social media gebruiken

De wereld verandert sneller dan ooit en wordt elke dag opnieuw gedefinieerd door slimme gasten met veelbelovende ideeën. En veel mensen kijken vol verwachting naar al die nieuwe slimmigheid. En als het business belooft, dan gebruiken ze die nieuwe dingen om weer hip & happening te zijn. Tenminste, dat is de verwachting. De alweer laatste grote hype heet TikTok. Volgens veel hippe bureaus en dito inspirerende sprekers moet je er alles van weten als klant. En iedereen moet vooral meedoen! Even los of het past bij je merk, je business, je doelstelling en niet geheel onbelangrijk je doelgroep. Dingetjesdenken heet dat in mijn hoofd. Jezelf blindstaren op dingetjes om snel business binnen te halen en daardoor totaal niet bezig zijn met de grote lijn. Het helpt jou en je merk echt geen f*ck verder. Het is een shortcut die nooit gaat werken.

Noem me een purist, maar voor mij gaat het altijd en nog steeds over mensen boeien (ja, natuurlijk op een relevante manier) om zo te bouwen aan een waardevol en betekenisvol merk. En ja, als je eenmaal weet wie je bent, waar je voor staat, hoe dat er voor jou uitziet en je alles lekker helder hebt, pak dan de meest relevante en effectieve touchpoints en ga ervoor. Maar bouwen vanuit alleen maar losse dingetjes? Diep van binnen weten we allemaal dat dat niet zo werkt. Niet voor de klant en niet voor onszelf.

Leuk om te delen