Marketing in de zorg. Het bezorgt aardig wat mensen, overigens niet alleen in de zorg, nog steeds een rilling over de rug. De zorg moet al een aantal jaar zelf zorgen voor een plek op de markt. Die plek is door de marktwerking namelijk niet meer vanzelfsprekend. Je moet je waarde bewijzen aan de klant. Logisch eigenlijk. Niks zo belangrijk als een goede gezondheid, en dus ook goede zorg. De klant heeft (bijna altijd) de keuze en kiest voor de zorg die het beste past. Nu hoor ik je al denken: Had de zorg een aantal jaren terug dan geen waarde voor de klant? Tuurlijk wel. Het grote verschil is dat je het nu voor de klant doet en ‘toen’ voor de cliënt.
Lijkt onbeduidend, dat verschil tussen ‘klant en cliënt’. Maar echt, het is een wereld van verschil. Het geeft de huidige zorgorganisatie haar bestaansrecht. Een klant wil meer van je dan een cliënt. Een klant wil weten waarom hij voor jou moet kiezen. Of het nu een ziekenhuis betreft, de jeugdzorg, gehandicaptenzorg of thuiszorg. Een klant wil weten of hij echt geholpen is met een behandeltraject en of hij daarna zonder jou verder kan. Een klant wil geïnformeerd zijn en wil weten waar hij aan toe is voordat hij een keuze maakt. Een klant wil vertrouwen hebben. Goede communicatie helpt daarbij.
Klantgericht denken. Niet meer denken vanuit wat jij te bieden hebt als zorgorganisatie, maar denken aan wat de klant nodig heeft en daar je aanbod, en dus ook je marketing en communicatie, op aanpassen. Vraag gestuurd in plaats van aanbod gestuurd. Het is niet niks. Het vraagt om gedegen marktkennis en heel goed weten waarom een klant voor jou kiest. Het standaard aanbod is niet meer genoeg. Nee, je moet innoveren, een visie hebben, zichtbaar zijn met je communicatie, nieuwe mogelijkheden bieden en misschien zelfs een beetje ‘sexy’ zijn.
Zo moet een website meer dan informeren. Het moet bijna een online shop zijn. Een shop waarin de klant snel zijn informatie en bijbehorende ‘producten’ vindt. En als jij het niet hebt of hij vindt het niet snel genoeg, dan vindt hij het wel ergens anders. Social media speelt daarin ook een grote rol. Als zorgorganisatie heb je een content strategie nodig die interessant en relevant is en het volgen waard. Met elk component bouw je aan je betekenis, voor jezelf en voor je klant.
Het is een hoop extra zorg voor de zorg. Maar als je dat goed doet, bouw je aan een merk met betekenis. Een merk waar mensen aan denken als ze op zoek zijn naar zorg. Een merk dat een plek verovert in het hoofd van de klant en mogelijk toekomstige cliënt.
En laat dat nu zo mooi passen bij de zorg, dat ‘betekenis hebben als merk’. Als er iets een inhoudelijke betekenis kan hebben als merk, dan is het de zorg wel. Omdat het iedereen aangaat. Zorg is een randvoorwaarde van ieders leven, want iedereen heeft ooit een keer zorg nodig. En als je als zorgorganisatie betekenis geeft aan jouw merk (en dus de zorg) met behulp van marketing, en dus ook communicatie, dan is marketing niet meer vies. Het is een prachtige tool om van waarde te zijn voor je klant.