Adverteren op social media? Dat levert helemaal niks op.

Dat kan soms zomaar kloppen als je op alle social media hetzelfde doet. Bij de ‘oude’ manier van adverteren – ook wel interruption advertising genoemd – zette je gewoon je advertentie of commercial binnen wat ruime doelgroep-kaders neer, in de weet dat mensen dat ding nu eenmaal voorbij zagen komen, of ze nu wilden of niet. Adverteren op social media vraagt om de juiste keuzes en dus moet je heel goed weten WAT je WAAR post en met welk tone-of-voice. Misschien lijkt elk bestaand of nieuw social media platform een pot nat, dat is het zeker niet. Zo zien we bijvoorbeeld geregeld posts op LinkedIn ‘afgekacheld’ worden omdat het volgens de majority van LinkedIn niet helemaal binnen het LinkedIn profiel past.

Adverteren op social media vraagt dus om aandacht, maar ook – en vooral – om de juiste manier van hoe jij jouw boodschap brengt en verpakt. En dat is per platform echt anders. We hebben daarom een handig schema gemaakt zodat jij kan zien welke tone-of-voice past bij een specifiek social media platform. Is het vanaf nu een gegarandeerd succes? Helaas, nee. De magie waarom sommige posts het beter doen dan andere kan niemand van tevoren benoemen. Waar dit schema je wel mee helpt is om jouw boodschap aan te passen aan het platform of om zelfs sommige platforms links te laten liggen.

Download het handige – had ik dat maar eerder gehad – social media schema.