schrijf je in
Ik wil niks missen van Coolbrand.
wit vinkje checkbox Coolbrand
Top!
Je bent er bijna, nog even een kleine controle.

Houd je mailbox in de gaten. Pas nadat je de bevestigingsknop hebt aangeklikt, ontvang je onze nieuwsbrief.

OK
Oeps! Het lijkt erop dat je wat vergeten bent in te vullen.
Blog

Ik post me suf op social media, zonder succes.

Blog

Ik post me suf op social media, zonder succes.

witte pijl naar beneden Coolbrand
Lichtreclame die laat zien dat er geen likes zijn en er dus geen succes is.
Download hier je document
Download
Bedankt voor het downloaden.
Voor wat hoort wat.

Vul in en krijg direct je download link.

wit vinkje checkbox Coolbrand
Houd je mailbox in de gaten.
Je ontvangt direct je link naar de download.
Oeps! Het lijkt erop dat je wat vergeten bent in te vullen.
15/10/2020

Je loopt licht geïrriteerd rondjes in je kantoor. Je hebt brainstorm op brainstorm over wat de juiste content is voor jouw merk, maar je ziet jouw sociale kanalen maar minimaal groeien. En de content is best leuk, al zeg je het zelf. Waar komt dat toch door?

Bij de ‘oude’ manier van adverteren ging het wel goed, weet je nog. Je zette gewoon je advertentie of commercial binnen wat ruime doelgroep-kaders neer, klapte er flink wat budget tegenaan en het ging los op de mail en aan de telefoon. En nu is het stil, ondanks dat je specifiek je doelgroep bereikt. Gek? Nee. Dat kan soms zomaar kloppen als je hetzelfde op social media doet als wat je deed toen jij nog bepaalde wat de consument moest zien. Die goeie ouwe tijd, die was lekker overzichtelijk.

Welkom op mijn social media tijdlijn

Op social media is het allemaal een tikkie anders. Dat komt in eerste instantie eigenlijk al omdat je op iemands tijdlijn zit, of beter gezegd, wordt toegelaten op die tijdlijn. Een tijdlijn op social media is namelijk best een persoonlijk ding. En daar moet je rekening mee houden. Net zoals je rekening moet houden met wat je post en op welk kanaal je dat doet.

Posten op social media vraagt om de juiste keuzes maken - en bij een gesponsorde post zelfs nog meer. Je moet dus heel goed weten WAT je WAAR post en met welke tone-of-voice je dat doet. Een beetje posts rondstrooien met als enige doel sales? Dat gaat niet werken (nee, echt niet). Voordat iemand echt op de ‘ik wil meer weten’ knop drukt, moet je ‘m eerst meenemen in jouw verhaal en moet je zeker weten dat diegene het leuk vindt wat je doet. Dan kun je voorzichtig die eerste verleidende post plaatsen. Rustig aan dus, alles komt goed.

Misschien lijkt elk bestaand of nieuw social media platform een pot nat voor je, dat is het zeker niet. Zo zien we bijvoorbeeld geregeld posts op LinkedIn ‘afgekacheld’ worden omdat het volgens de majority van LinkedIn niet helemaal binnen het LinkedIn profiel past.

Posten op social media vraagt dus om aandacht, maar ook - en vooral - om de juiste manier van hoe jij jouw boodschap brengt en verpakt. En dat is per platform echt anders. En elk kanaal kent weer zijn voorkeuren met welke vorm je het best scoort. Dat kan een tekstbericht zijn, een carrousel, een video of alleen een plaatje met een slimme heading. Denk je dat je er bent, verandert de vorm die het best scoort ook nog eens door de tijd heen. Bijblijven dus.

Een handige basis voor jouw social media post

Alles begint met een goede basis en - goed nieuws - laat die er nu zijn. Dan weet je meteen waarom je niet supersuf en zonder beeld een post op Instagram gaat zetten en waarom je ook niet een lollige video zonder enige inhoud op LinkedIn knalt. Elk kanaal vraagt om andere dingen en zolang je dat respecteert, zullen je posts niet niks opleveren.

Is het vanaf nu een gegarandeerd succes? Helaas, nee. De magie waarom sommige posts het beter doen dan andere kan niemand van tevoren benoemen. Waar deze basis je wel mee helpt, is om jouw boodschap aan te passen aan het platform of om zelfs sommige platforms links te laten liggen. Als de basis maar goed zit.

Denk je nu, da’s handig zo’n basis! We hebben ‘m ook klaarstaan als download.

Leuk om te delen