schrijf je in
Ik wil niks missen van Coolbrand.
wit vinkje checkbox Coolbrand
Top!
Je bent er bijna, nog even een kleine controle.

Houd je mailbox in de gaten. Pas nadat je de bevestigingsknop hebt aangeklikt, ontvang je onze nieuwsbrief.

OK
Oeps! Het lijkt erop dat je wat vergeten bent in te vullen.
Blog

Social media censuur.

Vrouw met zwarte balk voor de ogen om identiteit privé te houden
Blog

Social media censuur.

witte pijl naar beneden Coolbrand
Bedankt voor het downloaden.
Voor wat hoort wat.

Vul in en krijg direct je download link.

wit vinkje checkbox Coolbrand
Houd je mailbox in de gaten.
Je ontvangt direct je link naar de download.
Oeps! Het lijkt erop dat je wat vergeten bent in te vullen.
15/10/2020

We leven in een wereld vol social media, die de mogelijkheid bieden om met alles en iedereen in contact te komen en blijven, een al dan niet ongezouten mening te geven of te debatteren met iemand aan de andere kant van de wereld. Gewoon omdat het kan, of omdat je vindt dat het moet. Lang leve internet! En de mogelijkheden die het met zich meebrengt.

Je ziet op sociale kanalen soms de toevoeging ‘views are my own’ of een variant erop. Zo kan iedereen uit eigen naam privé Twitter-en, Instagram-men, Facebook-en, LinkedIn-en, etc. Een kleine greep uit de ‘sociale werkwoorden’ die je toegang geven tot de massa. En dat kleine regeltje moet je behoeden voor eventuele gevolgen die groter zijn dan dat ene berichtje. Maar is dat wel zo?

Op social media eerlijk je mening geven, kan dat zomaar?

Stel, je heet Hans en je werkt bij de belastingdienst. Je besluit na het overlijden van je laatst levende ouder een post te doen - op persoonlijke titel natuurlijk - waarin staat dat erfbelasting gelijk staat aan ‘lijkenpikkerij’. Zou zijn werkgever die eerlijkheid waarderen en begrijpen? Of zou Hans een lang en zweterig gesprek krijgen achter gesloten deuren? En zou de belastingaanslag over 2016 voor Hans opeens miraculeus hoger uitvallen dan het jaar ervoor? Met anderen woorden; wat zijn de gevolgen als je op social media een bericht de deur uitdoet ondanks de ‘views are my own’ disclaimer in je bio om aan te geven dat het je privé account is?

Don’t be stupid op social media

Social media brengt een verantwoordelijkheid met zich mee die vaak verder gaat dan jezelf. Vandaar de term social. Een groot bedrijf vatte die verantwoordelijkheid ooit heel knap samen in één regel. Die regel was bedoeld als richtlijn, mochten mensen op social media gaan posten uit naam van het bedrijf. Dat ene regeltje was: ‘don’t be stupid’. Beter kun je het niet samenvatten, lijkt me. Maar mag je als je uit eigen titel een bericht post op social media dan wel ‘stupid’ zijn? Of moet je altijd rekening houden met de plek waar je werkt? En kan een werkgever je klakkeloos ter verantwoording roepen als het je eigen social media zijn?

Zijn mijn social media van mij of van mijn werkgever?

Nog niet zolang geleden was social media nog helemaal van jou, totdat jouw werkgever er ook in stapte. Je staat nu met je profiel op LinkedIn en de koppeling met je werkplek is meer dan duidelijk. Het is een dunne lijn geworden tussen wat van jou is of van je werkgever. De vraag is dus of je, als je op persoonlijke titel een bericht post, ook je werkgever vertegenwoordigt? Kun je jouw werkgever en jouw persoonlijke berichten nog wel los zien van elkaar? Nee, is het korte antwoord. Als jij je negatief uit, dan kan een werkgever jou ter verantwoording roepen, zeker als het gevolgen kan hebben voor die werkgever.

Maar als het goed is, heb je inmiddels een ‘social filter’ in je hoofd ontwikkeld die je laat afvragen wat je baas ervan zou vinden als je iets openlijk plaatst. Een soort van automatische censuurknop die langzaam maar zeker jouw berichten ‘conditioneert’ zodat je niet buiten het boekje van je werkgever gaat.

Let’s discuss censuur op social media!

Ik zwengel daarover graag een open discussie aan omdat ik benieuwd ben naar jullie mening. Misschien post je berichten uit naam van je werkgever, misschien ook niet. Hoe dan ook; let je tegenwoordig beter op wat je op je social media post? Heb jij dat ‘social filter’ al of gooi je gewoon lekker ongezouten je mening eruit? Ik hoor graag hoe jij erover denkt.

Leuk om te delen